A felugró üzenetek elég sok felhasználó életét keserítik meg, de vajon elérkezett a végjáték a kíváncsi sütiknek? A webfejlesztők a sütiket tipikusan arra használják, hogy kövessék a felhasználók tevékenységét, akár weboldalakon keresztül is, hogy aztán a begyűjtött adatok alapján személyre szabott hirdetésekkel bombázzák.

Mire használatosak a sütik?

Az interneten a cookiek számos különböző célt szolgálnak, és számos módon használhatóak.

  1. Felhasználói élmény javítása: A cookiek lehetővé teszik a webhelyek számára, hogy emlékezzenek a felhasználók beállításaira és preferenciáira. Például, ha egy felhasználó bejelentkezik egy webhelyre, a cookiek segítségével a webhely megjegyzi ezt az adatot, így a felhasználónak nem kell újra bejelentkeznie minden alkalommal, amikor meglátogatja azt.
  2. Hirdetési célok: cookiek segítségével a webhelyek követik a felhasználók böngészési szokásait, hogy személyre szabott reklámokat jelenítsenek meg számukra. Ezáltal a hirdetők hatékonyabban célozhatnak meg potenciális vásárlókat, és a felhasználóknak relevánsabb hirdetéseket jeleníthetnek meg.
  3. Analitika: A cookiek segítségével a webhely tulajdonosai információkat gyűjtenek a felhasználói viselkedésről, például arról, hogy mely oldalakat látogatják meg a felhasználók, mennyi időt töltenek az egyes oldalakon, stb. Ez az adat segíthet abban, hogy a webhely tulajdonosai jobban megértsék a felhasználóikat és javíthassák a webhely teljesítményét.
  4. Számos egyéb cél: Emellett a cookiek számos egyéb célra is használhatók, például biztonsági célokra (pl. a felhasználó azonosítása és az adatvédelem), webhely elemzésekre, felhasználói tevékenységek követésére, az oldalak működésének javítására stb.

A sütik használatára a weboldalak meglátogatásakor felugró ablak figyelmeztet. Persze szinte senki nem olvassa el, hogy pontosan milyen feltételeket fogad el az OK gombra kattintva.

Rengeteg böngésző éppen ezért fejlett technológiákat alkalmaz arra, hogyan lehet ezeket a sütiket letiltani. Ha rendszeresen használjuk az internetet, mutatjuk mi lehet segítség: trükkök a böngészőkhöz. De ehhez érdemes még tudni, hogy a felhasználók különösen a Chrome-ot használják előszeretettel. Itt joggal merül fel a kérdés, hogy vajon melyik a legjobb böngésző? Még egy kis érdekesség! Három asztali gépből kettőn a Chrome fut alapértelmezett böngészőként.

Végjáték a kíváncsi sütiknek?

Idén év elején a Google a felhasználók egy százalékánál aktiválta a Privacy Sandbox funkciót. Ez egy olyan technológia, amely teljesen ellehetetleníti a harmadik féltól származó sütik működését. Mindeközben több olyan új funkciót is bevezet, ami – csak a Google számára – lehetővé teszi a személyre szabott hirdetések megjelenítését.

A keresőóriás a tervek szerint a következő hónapok során megnyitja a lehetőséget szinte mindenki előtt. Így innentől kezdve bárki aktiválhatja majd a Privacy Sandbox opciót, maga mögött hagyva ezzel a nyomkövető sütik világát. Persze a Google annyira nem nagyvonalú azért, hogy a választást vég nélkül engedje, a tervek szerint 2024 végéig mindenkinél élesíteni fogja a Privacy Sandboxot.

Ami mostanra már összeállt és néhány programozási felület (API) is tartozik hozzá. A legfontosabb közülük a Topics API. Amivel az határozható meg, hogy egy felhasználó milyen területhez kötődött a legjobban az elmúlt néhány hét során: sport, utazás, pénzügy stb. Az API segítségével a Google adathatékony módon szeretne személyre szabott hirdetéseket mutatni minden platformon.

Vissza a blog cikkekhez

error: Védett tartalom