Az online vásárlás egyre gyakoribb, de vajon tudjuk, hogy mik a jogaink netes vásárláskor? A tapasztalatok eltérők, akárcsak a vélemények, de érdemes tudni mire figyeljünk az online vásárlás során. Sokan még mindig idegenkednek tőle, míg mások – főleg a pandémiás időszak óta – szinte már csak így vásárolnak. Nem véletlenül, hiszen számos előnnyel kecsegtet: gyorsan, kényelmesen tudunk bármit vásárolni napszaktól és helytől függetlenül. Ráadásul a választék is óriási és számos webshop közül válogathatunk.
Jogaink netes vásárlákor
Legyen szó akár akciós árú, vagy mindennapi termékekről, ha online vásárolunk, megillet minket néhány különleges jog. Sokan nem tudják pontosan mik is ezek és a kereskedők sem feltétlen hívják fel rá a figyelmünket. Lássuk most mik is a legfontosabb tudnivalók.
Elállás
Az online vásárlók legfontosabb joga mindenekelőtt az elállási jog, amely az EU-n belül érvényesül. Ennek a határideje 14 naptári nap, a kézbesítést követő naptól az elállási nyilatkozat átvételéig. Kivételt képez, ha az időszak utolsó napja szombatra, vasárnapra, vagy a vevőre vonatkozó államilag elismert munkaszüneti napra esik. Ilyen esetekben az időszak a következő munkanapon jár le.
Azonban az elállási jog alól is vannak kivételek. Többek között például higiéniai cikkek, koncertjegyek, üdülések vagy olyan DVD-k, amelyről a lezáró címkét eltávolították.
Elállás – hogyan történjen
A törvény szerint az elállást nem kell indokolni, de egyértelműen ki kell jelenteni. Ez történhet e-mailben, online űrlapon, levélben vagy telefonon egyaránt. Kétség esetén azonban bizonyítanunk kell az elállást, így mindenképpen maradjon írásos nyoma (e-mail visszaigazolás, levél feladását igazoló dokumentum stb.).
Az áru megérkezése előtt is elállhatunk, azonban, ha a kereskedő már elküldte a terméket, természetesen azt vissza kell küldenünk.
Visszaküldés, visszatérítés
Az elállás után további 14 nap áll rendelkezésünkre, hogy visszaküldjük az árut az eladónak. A törvény szerint a vásárló viseli az áru visszaküldésének költségeit, de csak akkor, ha a kiskereskedő erről a vásárlást megelőzően tájékoztatást adott. Ha a visszaküldött termék elvész, vagy megsérül a szállítás során, a kereskedőnek akkor is vissza kell térítenie a vételárat. Ennek egyetlen feltétele, hogy az árut megfelelően becsomagoljuk. Erről érdemes fényképet is készíteni (a csomag belsejéről és külsejéről egyaránt). Valamint a feladásról szóló bizonylatot is őrizzük meg.
Áru vissza – pénz vissza
Az elállást követően a kereskedőnek szintén 14 napja van arra, hogy visszatérítse a vételárat. Méghozzá pénzben. Tehát nem vagyunk kötelesek utalványt elfogadni. Ráadásul a vásárlással kapcsolatos szállítási költségeket is vissza kell ilyenkor fizetni.
Az eladó ugyanakkor levonhatja az áru használatával kapcsolatos értékcsökkenést, ez azonban nem vonatkozik arra az esetre, ha a tárgyat csak kipróbáltuk.
Azoknak, akik nem kapják meg a kereskedőtől a megrendelt árut, nem kell aggódniuk az áru visszaküldésével kapcsolatban. Az sem számít ki a hibás, az eladó felel azért, hogy a termék eljusson a vevőhöz. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a csomag túl későn érkezik.
Sérült áru
Ha az áru megérkezik, de a szállítás során megsérült, az is a kereskedő felelőssége és jogosultak vagyunk egy cseretermék kiküldésére. Ha a sérülés már külsőleg is látható és észrevesszük, amíg a szállító ott van, akkor ő megerősítheti ezt a tényt és az átvételt is megtagadhatjuk.
Azonban fontos tisztában lenni azzal, hogy a fenti jogok nem vonatkoznak az EU-n kívüli vásárlásokra.
Hogy mik lehetnek az online vásárlás veszélyei még, arról korábban már írtunk itt.
Vissza a blog cikkekhez