Arról sokat hallani, hogy mire figyeljünk az online vásárlás során, de vajon miről ismerhetők fel a jelek, hogy át akarnak verni minket? Mire érdemes fokozottan figyelni, hogy ne legyünk online csalás áldozatai? Jobb, ha nem áltatjuk magunkat azzal, hogy velünk ez nem fordulhat elő. Ugyanis ahogy egyre nagyobb teret hódít az online kereskedelem – akár eladás, akár vásárlás – a netes csalók is egyre nagyobb számban vannak jelen a kiber térben. Nem véletlenül, hiszen a módszereik egyre kifinomultabbak, melyekkel az adatainkra és ezáltal a pénzünkre vadásznak. Éppen ezért nagyon körültekintőnek kell lennünk! Oda kell figyelnünk, hogy hol és mit csinálunk, mert nagyon könnyen áldozattá válhatunk!

A leggyakoribb jelek, hogy át akarnak verni minket

Számos olyan módszerrel próbálkoznak, ahol a hiszékenységünkre és a jóindulatunkra alapozva akarják elérni, hogy önszántunkból utaljunk pénzt. Ilyen tipikus trükkök például a milliárdos, beteg özvegy, aki nem tudja kire hagyni a vagyonát, a szerelmes amerikai katona, akit ki kell segíteni, de lehetne még folytatni a sort. Azonban ennél kifinomultabb, kevésbé „győzködős” módszereket is bevetnek, hogy célt érjenek.  

SMS

Az egyik leggyakoribb csalási módszer olyan SMS-ben küldött tájékoztatás, ahol valamilyen szolgáltatással kapcsolatban merül fel probléma. Például kikapcsolják az áramot vagy a netflix előfizetésünket mondják le, esetleg csomagot nem kézbesítenek, ha nem kattintunk az üzenetben megadott linkre. Ezek a szövegek minden esetben sürgetőek, ami által azt akarják elérni, hogy félelmet keltsenek és emiatt gondolkodás nélkül kattintsunk. Akinek nincs ilyen előfizetése, nem rendelt csomagot stb. annak könnyebb dolga van a csalás kivédésében. De minden esetben gondoljuk át, hogy lehetséges-e ez. Ugyanis éppen azt akarják elérni, hogy hirtelen cselekedve kattintsunk, amivel viszont mi magunk adunk meg személyes adatokat, információkat, melyet aztán felhasználnak és ezek segítségével hozzájutnak a bankszámla adatainkhoz és pénzt emelnek le a számlánkról.

SMS – Árulkodó jelek

  • Nézzük meg milyen számról érkezett az üzenet. Ha külföldi a szám, biztosak lehetünk benne, hogy átverés.
  • Magyartalan, rossz helyesírású megfogalmazás. Például, ha tegeznek és magáznak is egyszerre az üzenetben.
  • A megadott link bár hasonlít a szolgáltató linkjére, de mégis van benne valami oda nem illő, pl. egy kötőjel, alsó vonás, O helyett nulla stb.

Online eladás – vásárlás

Az online vásárlás már a Covid megjelenése előtt is nagyon népszerű volt, azóta csak még jobban növekedett a vásárlások száma. Azonban nemcsak az online vásárlás, az eladás is egyre kedveltebb az utóbbi időben. Éppen ezért a csalók körében is egyre népszerűbb ez a platform is, érdemes résen lenni. Főleg azok vannak többségben, akik vevőnek adják ki magukat. Jellemzően írásban érdeklődnek az eladni kívánt termék iránt, majd jelzik, hogy megveszik és futárt küldenek érte. Ezután e-mailben küldenek egy hivatkozást, melyben kérik, hogy erősítsük meg a linkre kattintva az eladást. Azonban, ha itt megadjuk az adatainkat, azokkal azonnal vissza is élnek és már emelhetik is le a pénzt a számlánkról. Vagy az sem ritka, hogy akár eladják az adatainkat.

Online piactér – Árulkodó jelek

  • mindig ismerjük meg az adott piactér, platform szabályzatát
  • ha vásárolunk vagy eladunk nézzük meg az eladó/vevő profilját (ha csak néhány napja hozták létre, vagy külföldi névvel regisztrált, azonnal gyanakodjunk!)
  • ha a termék képe nagyon rossz minőségű

Telefon

Bár nem online módszer, de érdemes erről is szót ejteni. A csalók jellemző módszere ugyanis az, hogy telefonon hívnak minket és valamelyik bank alkalmazottjának adják ki magukat. Ha véletlen éppen annak a banknak vagyunk az ügyfelei, akkor is legyünk résen! Leggyakrabban az a kerettörténet, hogy gyanús, nagyobb összegű utalást indítottak a számlánkról vagy letiltották a kártyánkat. Majd, hogy a problémát orvosolni tudják, elkérik a jelszavainkat, felhasználó nevünket stb. Olyan adatokat, amiket soha nem kérhetnek tőlünk és amik segítségével hozzáférhetnek a számlánkhoz.

Telefon – Árulkodó jelek

  • Banki alkalmazottak csak akkor kérhetnek az azonosításunkhoz szükséges adatokat, ha mi hívtuk őket, amik nem lehetnek jelszavak, PIN-kódok és egyéb belépési kódok semmilyen esetben!

Ilyen esetben tegyük le a telefont és hívjuk mi a bank ügyfélszolgálatát, hogy valóban történt-e valami probléma a számlánkkal kapcsolatban.

Ha a jelek, hogy át akarnak verni nem bizonyultak elégnek

Amennyiben megtörtént a baj, azonnal fel kell keresni a bankunkat, hogy letiltassuk a számlánkat, de érdemes bejelentést tenni a rendőrségen is. Valamint a Nemzeti Kibervédelmi Intézetnél és annál a szolgáltatónál is, amelyre hivatkozva elkövették a csalást. Ugyanis, ha a pénzünkhöz nem is jutunk hozzá, legalább a hatóságok tudomására jut egy újabb csalási módszer.

Az online kereskedelem – legyünk bármelyik oldalon – egyik legnagyobb veszélye, éppen az, hogy ellopják az adatainkat, vagy akár a személyazonosságunkat is.

Minden esetben érdemes a banki szolgáltatások kapcsán a bank kétlépcsős azonosítását bekapcsolni, így minden tranzakció előtt csak a megerősítő kóddal tudjuk a fizetést intézni.

Tehát adjunk-vegyünk bátran online, de legyünk körültekintőek, figyelmesek! Gondoljuk át az adott helyzetet és figyeljünk a legapróbb jelekre is.

Vissza a blog cikkekhez

error: Védett tartalom