Az utóbbi időben egyre több megkeresést kapunk, hogy hogyan védekezzünk a spamek ellen. A spamek még a múlt század vége felé kezdtek terjedni az USA-ból, azonban napjainkra már jellemzően Ázsiába és Európába helyeződött át.

De először nézzük meg, hogy mik is a spamek (https://hu.wikipedia.org/wiki/Spam) tulajdonképpen. Ezek olyan kéretlen elektronikusan, e-mailen keresztül tömegesen kiküldött levelek, amiket a fogadó fél nem kért. Vagyis nem azért kapja, mert különböző oldalak hírlevélszolgáltatására feliratkozott volna. Ezen levelek célja a fogadó fél megtévesztése által többféle lehet, de általában valamilyen kereskedelmi céllal vezérelt, a leggyakoribb, hogy a banki azonosítóinkat, jelszavainkat, személyes adatainkat, megszerezzék. Nemcsak idegesítőek, hanem veszélyesek is.

Hogyan ismerhetjük fel, hogy egy e-mail spam vagy nem?

Ha bizonytalanok vagyunk a levél feladóját illetően, jobb megnyitás nélkül, azonnal törölni a kéretlen levelet. Ha már megnyitottuk, mert kíváncsiságunk nem hagyott nyugodni és linket találunk benne, mely kattintására ösztönöznek is a levélben, arra semmi esetre se kattintsunk rá! Továbbá erősen gyanús jel lehet, hogy magyartalan az email szövegezése vagy helyesírási hibákat tartalmaz.

Hogy elkerüljük ezeket a kéretlenül érkező leveleket az e-mail fiókunkban lehetőség van arra, hogy ezeket spamként jelöljük meg. A Gmail automatikusan is azonosítja ezeket az elektronikus leveleket és az ilyen jellegű üzeneteket Spam mappába helyezi. (Itt érdemes tudni, hogy ha viszont bármely levelet, amit várunk, de nem kapunk meg, érdemes először ebben a Spam mappában megnézni. Sokszor előfordul, hogy – tévesen – automatikusan ide kerül egy normál email.) Ehhez az szükséges, hogy a Gmail felé minél több spamet jelentsünk be. Ugyanis akkor tudja a leghatékonyabban megjelölni a hasonló üzeneteket is automatikusan spamként.

Az összes kiküldött email közel fele spam, de ezek nagy része szerencsére észrevétlen marad a felhasználók számára és nem érkezik meg a bejövő üzenetek közé, mert a szolgáltatók- és/vagy email szűrő programok automatikusan kiszűrik a kéretlen leveleket.

Kéretlen leveleket nemcsak magánemberként, de cégként vagy honlap üzemeltetőként is kaphatunk. A WordPress – vagy bármely más – alapú weboldal esetén, megtalálhatnak minket ezek a nemkívánatos üzenetek. A céges levelezések esetében is nagy mennyiségű levél beérkezése okoz a felhasználóknak folyamatosan bosszúságot. További nehézség a védekezésben, hogy a spameket rendszerint mindig változó (másik) email címről küldik a bűnözők.

Érdemes tudni, hogy a spamek sem csak kéretlen leveleket takarhatnak, ugyanis a technológia fejlődésével itt is bővült a repertoár. Napjainkra ugyanis már mobiltelefonon, közösségi média oldalakon, blogokon és fórumokon egyaránt spameknek lehetünk kitéve.

De akkor hogyan védekezzünk a spamek ellen?

Törekedni kell arra, hogy minden kéretlen üzenetet előre próbáljunk megszűrni, de ezt lehetetlen minden egyes levél esetében megtenni.

Akkor mégis mi lehet a megoldás?

  • először is utólag blokkolni kell ezeket a feladókat
  • spamszűrőket kell alkalmazni
  • mailszerverek beállításával és karbantartásával is érdemes foglalkozni

Mik azok a spamszűrők és hogyan is működnek?

A kéretlen levelek nem egyetlen feladótól érkeznek, hanem úgynevezett botnetek küldik. A szó a robot és a network szavakból alkotott kifejezés és hálózatba rendezett gépek csoportját jelenti. Általában ártatlan felhasználók titokban megfertőzött számítógépeit logikai egységbe fűzik és zombihálózatot alakítanak ki. Működésük alapja pedig, hogy előre meghatározott automatizmus alapján tömegesen küldenek ki üzeneteket előre meghatározott címzetteknek.

Ezek a spamszűrők hivatottak megfogni e kéretlen leveleket, azonban mivel a küldők módszerei is folyamatosan változnak, ez korántsem olyan egyszerű. Néha úgy érezhetjük, hogy sok ilyen levéllel találkozunk a szűrők beállítás ellenére is, pedig igazán csak annak levételével látszik, hogy ténylegesen hány levelet fognak meg nap, mint nap.

Kéretlen levelek spamek

Mit tehetünk MI, hogy elkerüljük, illetve megelőzzük a spam cunamikat?

Először is nagyon fontos, hogy például munkahelyi e-mail címet csak munkára használjunk. Privát fórumokra, közösségi oldalak és hírlevél feliratkoztató levelekre ne adjuk ki a munkahelyi e-mail címünket. Azonban járjunk el körültekintően akkor is, ha a saját e-mail címünket adjuk meg bármely platformon. Érdemes lehet akár egy külön postafiókot használni ilyen esetekre és teljesen külön használni azt is a privát e-mailünktől.

Semmilyen linkre ne kattintsunk rá, mert ezáltal káros tartalmakat küldhetnek nekünk vagy megfertőzhetik a gépünket, de így lophatnak el adatokat is stb.

Viszont ennek az ellenkezője is igaz, hogy ne akarjunk a spam üzenetben megjelenő hírlevél leiratkozásra se rákattintani! Ugyanis ennek az a célja, hogy a küldő fél ezáltal meg tudjon bizonyosodni róla, hogy a cím valós és onnantól még inkább elárasztanak bennünket a különböző reklámok, ajánlatok, kéretlen üzenetek.

Weboldalak üzemeltetőjeként sose hagyjuk meg a levelezési címünket se fórumokon, se chat felületeken. Mivel robotok segítségével a spamküldők onnan is összegyűjtik az adatokat. Ezért érdemes kép fájlként feltölteni az email címet a honlapokra és nem szövegesen.

Legyünk minden esetben körültekintőek!  

Share Follow Share Tweet Email