Biztonsági mentés 3 lépésben? Tudjuk, hogy a biztonsági mentés fontos, mégis vajmi keveset foglalkozunk vele. Ebben segít most az alábbi 3 egyszerű lépés, hogy megakadályozza az esetleges adatvesztést.

Biztonsági mentés 3 lépésben

1. Adatok összegyűjtése

Fontos azt felmérni, hogy milyen adatok mentését szeretnénk, illetve ezek nagyságrendileg mennyi helyet foglalnak el. Érdemes azt is megnézni, hogy nincsenek-e olyan adatok, amiket esetleg két- vagy akár több helyen is tárolunk. Ehhez célszoftvert is használhatunk.

Biztonsági mentés Android telefonról

Sokan már inkább csak mobil eszközöket használnak, számítógépet egyre kevésbé. Éppen ezért a Google saját biztonsági mentés funkciót is beépített az Androidba. (Ez a Beállítások – Rendszer – Biztonsági mentés útvonalon aktiválható.) Itt a biztonsági mentések a Google-fiókhoz tartozó felhőalapú tárhelyre kerül.

Az ingyenesen használható MyPhone-Explorer is kínál biztonsági mentés funkciót Androidra. Ez azonban a PC-re menti az adatokat.

Biztonsági mentés iPhone-ról

Nemcsak a Google, hanem az Apple is kínál biztonsági mentés funkciót. Ez szintén saját felhőbe – az Apple Cloudba – menti az adatokat. Ha számítógépre szeretnénk menteni az adatokat, erre is van lehetőség. Ebben az esetben az iTunes használható, vagy alternatívaként a fizetős iMaze is bevethető.

2. Adatok szinkronizálása

Abban az esetben, ha egy- vagy több számítógépet használunk, érdemes közöttük az adatokat szinkronizálni. Itt fontos megjegyezni, hogy az adatok szinkronizálása nem váltja ki a biztonsági mentések készítését. Ugyanakkor jó kiegészítés lehet, főleg, ha asztali PC-t és notebookot is használunk.

Tükrözés peer-to-peer szinkronizációval

A Syncthing egy nyílt forráskódú szoftver, amelyet arra fejlesztettek ki, hogy több, a hálózaton tartózkodó PC között szinkronizálja az adatokat. A program segítségével a kommunikáció közvetlenül a számítógépek között történik. Nincs felhő- vagy bármilyen más, az adatokra rálátó szerver. Mivel a funkció peer-to-peer alapon működik, gyakorlatilag bármennyi gép között képes hatékonyan biztosítani a kommunikációt.

3. Biztonsági mentés

A Duplicati nevű, nyílt forráskódú alkalmazással is készíthetünk biztonsági mentést. Készíthetjük NAS-ra, külső adathordozóra vagy akár felhőbe is. (Utóbbi esetben az app az adatok titkosításáról is gondoskodik.)

Konfiguráció és biztonsági mentés

Telepítést követően a webes interfész automatikusan betölt. Valamint készül egy parancsikon is az interfész megnyitásához. A kezelőfelület egyszerű és letisztult és magyar nyelven is használható. Ha szeretnénk, akkor a Duplicati titkosítja is az adatokat. Erre főleg akkor lehet szükség, ha a mentés a felhőbe készül. De akár akkor is, ha külső adathordozóra kerül.

Amennyiben használunk jelszót, azt gondosan tároljuk el. Ugyanis, ha a kód esetleg elvész, akkor az adatokat nem fogjuk tudni visszaállítani semmilyen módon.

A biztonsági mentés készítését akár ütemezhetjük is. Ajánlott napi egy mentést készíteni, de a heti egy alkalomnál semmiképp se adjuk alább!

Biztonsági mentések ellenőrzése

A biztonsági mentések csak akkor érnek valamit, ha a mentett adatok vissza is állíthatók. Ezért ezt a funkciót feltétlenül ellenőrizzük, nehogy csak akkor derüljön ki valami mentéssel kapcsolatos probléma, amikor már késő.

Vissza a blog cikkekhez

error: Védett tartalom