Azt gondolhatnánk, hogy ha kellőképpen óvatosak vagyunk, velünk nem fordulhat elő, de itt van 5 jel, hogy csalás áldozatai lettünk. A kibertérben megjelenő számtalan csaló arra vár, hogy felhasználók személyazonosságát és pénzét lopják el, gyakran anélkül, hogy az áldozatok észrevennék azt. Vannak nyilvánvaló esetek, például adathalász linkre kattintás, ahol azonnal tudatosul, hogy hiba történt. Azonban más helyzetekben kevésbé egyértelmű, hogy áldozatok lettünk.
Előfordulhat, hogy egy harmadik fél, például egy szolgáltató incidens áldozatává váltunk, és a bankkártya vagy személyes adatok hekkerek kezébe kerültek. Az ellopott adatokat gyakran egy kiberbűnözői piacon értékesítik, és azokat különböző bűncselekményekhez használják fel, mint például adathalászat, fizetési csalás, kártyaadatok lopása vagy illetéktelen hozzáférés számlákhoz. Vagy akár új számla nyitásával kapcsolatos csalás során. A felhasználói fiókok bejelentkezési adatatit külön-külön tovább értékesítik, hogy a jogosulatlan vevők hozzáférhessenek például streaming- vagy egyéb szolgáltatásainkhoz.
5 jel, hogy csalás áldozatai lettünk
1. Szokatlan tranzakciók és/vagy hitelkeretek
Az árulkodó jelek között szerepelnek a szokatlan tranzakciók vagy hitelkeretek, amelyekre figyelni kell, mert lehetnek jelzői a csalásnak. Személyazonosító adatainkkal pedig akár új hitelkártyákat is igényelhetnek. Előbbiről a bankszámlánkon tapasztalható szokatlan aktivitás révén értesülhetünk. Az új számla nyitásával kapcsolatos csalásokat sokkal nehezebb észlelni. Jellemzően akkor derül rá fény, ha kapunk valamilyen levelet vagy értesítést például késedelmes fizetésről. A felhasználók gyakran csak értesülnek először csalásról, amikor ellenőrzik hitelbírálati minősítésüket és elutasítja őket a hitelintézet.
2. A megvásárolt termék nem érkezik meg
A csalók általában drága termékeket hirdetnek az interneten erősen nyomott áron. Azonban a kínált áru valószínűleg nem létezik és csak a vevő pénzének megszerzése a cél. Vegyük intő jelnek, ha olyan előre utalásos alkalmazásokon keresztül kérik a vételárat, mint a Zelle, a Venmo vagy a Cash App, amelyek nem nyújtanak vásárlói védelmet.
3. Eltűnik a „romantikus” ismerős
A romantikus csalók online ismerkednek áldozataikkal társkereső felületeken. Ám mielőtt élőben is megismerhetnénk, előtte pénzt kérnek különböző valótlan dolgokra, például orvosi számlákra vagy állítólagos utazási költségekre. Ha az áldozat később visszakérné a pénzét vagy már sokadszorra nem hajlandó többet utalni, a csalók egyszerűen eltűnnek és soha többé nem hallani felőlük.
4. Nem sikerül belépni a felhasználói fiók(ok)ba
A bejelentkezési adatok megszerzésével a csalók hozzáférnek a fiókjainkhoz és megváltoztathatják a jelszavainkat. A fiókokból különböző személyes adatokat lophatnak el, beleértve a tárolt hitelkártya adatokat is. A bejelentkezéshez szükséges felhasználónév és jelszó önmagában is értékes.
5. Nem tudunk pénzt kivenni a kripto befektetéseinkből
Szintén elterjedt csalási módszer, amikor a felhasználót nagy hozammal kecsegtető befektetési lehetőségekkel győzik meg. Majd, amikor az ügyfél ki akarja venni a pénzét, a csalók felszívódnak.
Mit tehetünk, ha megtörtént a baj?
Amennyiben gyanítjuk, hogy csalás áldozatai lehetünk, érdemes az alábbi lépéseket megtenni:
1. Pénzügyi adatok ellopása esetén azonnal vegyük fel a kapcsolatot a bankunkkal, és fagyasszuk be a bankkártyánkat.
2. Komoly összegről van szó, érdemes jelentést tenni a hatóságoknál.
3. Ha a fiókunk felett irányítást vették át a csalók, vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatóval.
4. Ha a fiókunkat más célra is használták, értesítsük a követőinket és ismerőseinket, hogy segítségüket kérjük a probléma megoldásában.
Az elővigyázatosság és az odafigyelés az online világban kulcsfontosságú a csalások elkerüléséhez és a személyes adatok védelméhez.
Vissza a blog cikkekhez